Category Archives: #Reklamtoppen

De roligaste reklamfilmerna från Marketainment. Vi tycker att marknadsföring ska vara kul, det blir så mycket roligare då!

Den här bloggen har flyttat

Den här bloggen har flyttat till Dagens Media och jag skriver numera på Sponsringsbloggen samt har en återkommande kolumn papperstidningen.

Sponsringsbloggen: http://sponsringsbloggen.dagensmedia.se/

Dessutom är min nya hemsida igång som samlar allt det jag har för mig.

mangeberglund.se: http://www.mangeberglund.se/

Vad gäller föreläsningar bokas jag genom hemsidan ovan eller direkt på mejladress mb(a)forget4p.com.

#Reklamtoppen – Plats 19: Norrlands-stockholmarna

Det har blivit nästan 300 reklamfilmer sedan starten av Marketainment och det är dags att lista de 20 bästa. Vi gör det i #Reklamtoppen!

#Reklamtoppen – Plats 19: Norrlands Guld-stockholmarna

Fördomar. Visst älskar vi dem lika mycket som vi älskar… öl? Jag tror det måste vara därför som den här Norrlands Guld-reklamen kvalar in på #Reklamtoppen. För egentligen så är det ju inget konstigt, det är väl så här det ser ut?

Okej, kanske inte exakt likadant men att klippet är helt fantastiskt bra är det inget tvivel om. Hela serien på temat ”När du vill vara för dig själv en stund” känns mitt i prick och jag vet inte om det är så, men har de inte vunnit några reklampriser är det förkastligt.

Det går verkligen inte att sätta fingret på om det är Poppe, hunden, media-repliken, skaldjursplatåååååå, listan eller ”chardonnay” som är den avgörande punkten. Vad jag vet är att hemma i stugorna (alltså utanför Stockholm) så skrattades det gott åt varenda inslag. Och förmodligen i huvudstaden också.

Här på Marketainment blir det i alla fall ett pris i form av en plats på topp 20-listan! Visserligen precis på målsnöret med den nittonde platsen men att placera sig precis bakom Vasakronan-Rocky är inte fy skam! Kanske tycker du att det här är en oförtjänt hög placering men då vill jag passa på att puffa för de sjutton(!) klipp som finns kvar att avslöja – ni vet vad ni har framför er!

På Twitter diskuterar (och framför allt spekulerar) vi kring listan genom att använda hashtagen #Reklamtoppen. Listan är klar så det är fritt fram att gissa men att försöka påverka mig kring vilka de 20 bästa reklamfilmerna är, det kan ni glömma!

#Reklamtoppen

15. Treo-psssh:et
16.
17.
18. Vasakronan-Rocky
19. Norrlands Guld-stockholmarna

#Reklamtoppen – Plats 15: Treo-psssh:et

Det har blivit nästan 300 reklamfilmer sedan starten av Marketainment och det är dags att lista de 20 bästa. Vi gör det i #Reklamtoppen!

#Reklamtoppen – Plats 15: Treo-psssh:et

Bakom plats nummer 15 på #Reklamtoppen hittar vi reklamsnickrarna Garbergs som tolkar det här fantastiska ögonblicket nedan. Med en fingertoppskänsla som jag inte ser i den reklam som rullar i rutan just nu lyckas de göra det omöjliga möjligt och jag fullkomligt älskar det här klippet.

Att labba ihop lite acetylsalicylsyra har till och med undertecknad lyckats med när kemirocken var på men att löda ihop det här mästerverket, det gör inte vem som helst. Trots lovorden är det dock svårt att sätta fingret på varför jag gillar den dryga halvminuten så mycket, men med största sannolikhet stavar vi lösningen som mitt favoritord när det kommer till klassiska ”Hänga gubben”:

Man använder ett onomatopoetiskt ord.

På svenska innebär det att man härmar ett ljud med hjälp av ord och jag har inga vetenskapliga belägg för vad jag skriver nu men jag påstår att det är ett av de absolut mest effektiva sätten att göra kommunikation på. Sällan kommer associationen och konsumentens ”göra parallellerna och tänka själv-förmåga” fram så bra som när man just använder den här typen av ord. Dessutom finns det en rebusliknande känsla, att man inte ger konsumenten svart på vitt vad han eller hon ska tycka eller tänka utan man (som konsument) måste själv komma fram till ”rätt” svar – och känner sig då duktig. I det här exemplet må det vara en dagisliknande uppgift att göra kopplingen mellan ”psssh” och ljudet som när man lägger brustabletten i vatten men det räcker gott för våra små hjärnor. En lite utmanande reklam helt enkelt: ”Vad menar dom?”

Ett lite mer extremt exempel är när Volkswagen gjorde den här annonsen.

Men nu skulle det här handla om Treo och deras mästerverk. Frågan är hur bra den är egentligen? Jo, det ska jag tala om, för det hela är mycket enkelt: Exakt tre platser bättre än Vasakronan-Rocky som knep plats nummer 18 på topp 20-listan.

http://www.resume.se/Global/Resume/manadens_kampanj/manadens_film/maj/film2.jpg

På Twitter diskuterar (och framför allt spekulerar) vi kring listan genom att använda hashtagen #Reklamtoppen. Listan är klar så det är fritt fram att gissa men att försöka påverka mig kring vilka de 20 bästa reklamfilmerna är, det kan ni glömma!

#Reklamtoppen

15. Treo-psssh:et
16.
17.
18. Vasakronan-Rocky

#Reklamtoppen – Plats 18: Vasakronan-Rocky

Det har blivit nästan 300 reklamfilmer sedan starten av Marketainment och det är dags att lista de 20 bästa. Vi gör det i #Reklamtoppen!

#Reklamtoppen – Plats 18: Vasakronan-Rocky

Snabbt blev kommentarer som ”dra in magen så jag kommer förbi och fram” något man hörde  överallt och jag vill fortfarande påstå att många minns Rocky från början av 2000-talet. Allt annat vore ett hån mot en av de 20 bästa reklamfilmerna vi sett i Sverige.

Ni hör själva, citaten haglar och man kan se den om och om igen.

Mina erfarenheter av Vasakronan är blandade men att säga välkommen till en bättre reklamvärld skriver jag under på alla dagar i veckan. Kjell-Henry må vara en stjärna men vad sägs om Persbrandt, Borg och McEnroe? Ingen dålig uppställning ska jag säga er. Efter den första lyckade omgången med skivbolagsdirektören så mejslade firma Schumacher, Jersild, Wessman & Enander ihop en till, bland annat med Leif Silbersky i en av birollerna.

http://www.resume.se/Global/Resume/nyheter/2008/03/27/vasakronan-prisas-for-varu/Rocky1_.jpg

Det är alltså Vasakronan-Rocky som kniper plats nummer 18 på topp 20-listan. Ribban är satt och ni förstår mycket väl att det är 19 mästerverk som finns kvar att presentera. På Twitter diskuterar (och framför allt spekulerar) vi kring listan genom att använda hashtagen #Reklamtoppen. Listan är klar så det är fritt fram att gissa men att försöka påverka mig kring vilka de 20 bästa reklamfilmerna är, det kan ni glömma!

#Reklamtoppen
18. Vasakronan-Rocky

#Reklamtoppen – de bästa reklamfilmerna!

När Marketainment knuffades igång där under natten mellan maj/juni 2011 bestod sidan av två roliga reklamfilmer per dag. En direkt i ottan klockan 6 och en vid lunchtid kl. 12:00. Totalt har det hittills blivit 298 stycken!

Bland de här nästan 300 klippen ska jag i #Reklamtoppen plocka fram de 20 bästa, som dessutom ska rangordnas. Enväldigt domare är jag själv och det handlar inte om vilka som fått störst genomslag, vilka som är bäst rent marknadsföringsmässigt eller ligger i någon varumärkesstrategi. Nej, #Reklamtoppen är min personliga lista på de bästa reklamfilmerna.

Inget annat – men samtidigt väldigt mycket!

På Twitter diskuterar (och framför allt spekulerar) vi listan med hashtagen #Reklamtoppen. Häng med så får ni se vilken som blir utnämnd till den bästa!