Om Marketainment

Jag som ligger bakom Marketainment och administrerar allt på sidan heter Magnus Berglund. Till vardags jobbar jag som planner/strateg på kommunikationsbyrån JJP i Stockholm. Dessutom ger jag föreläsningar inom marknadsföring och inspiration, både på svenska och engelska.

När personer frågar mig varför jag startade den här sidan och hur jag började brukar jag först och främst nämna det som en idé jag kunde kontrollera från start. En idé som fick växa i sin egen takt. På mindre än 20 timmar gick jag från en första idé till en rullande sida som varje dag uppdaterades med exempel på roliga reklamfilmer. Det här var i månadsskiftet maj/juni och när 2011 summeras finns ganska exakt 300 reklamfilmer i arkivet.*

Fler och fler har sedan starten hittat hit och efter några månader bestämde jag mig för utveckla sidan till vad den är idag: En av Sveriges största marknadsföringsbloggar.

Namnet Marketainment kommer från en blandning mellan ”marketing” och ”entertainment”. Jag menar att underhållande marknadsföring är vad som gäller för den som vill lyckas. Vad som är underhållande marknadsföring? Det är upp till var och en att bestämma, här på Marketainment får du min tolkning.

Marknadsföring ska vara kul, det blir ju så mycket roligare då!

Förutom flödet av inlägg får du inte missa Gerillakriget där jag lyfter fram och betygsätter gerillamarknadsföring. I Copykollen finns kloka personer från branschen som tycker och tänker kring olika annonser, reklamfilmer eller kampanjer. Under december 2011 gav jag ett konkret tips om dagen för hur du kan bli en bättre marknadsförare i Marketainments julkalender.

Förutom på startsidan hittar du mig dagligen på Twitter.

*En lista på de 20 bästa reklamfilmerna är under uppbyggnad.

One response to “Om Marketainment

  1. hej,
    jag skulle ha en fråga. Jag bor i Finland och har börjat intressera mig för företag som använder humor i sin marknadsföring över tiden. Alltså inte bara någon enskild kampanj utan mera långsiktigt. Finns det några företag i Sverige som över tiden har blivit kända för att ”alltid” använda sig av humor i marknadsföring? Vilka är de företagen i så fall?

    Janne

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *