Gerilla #7: Everyone helps someone nearby

Det var ett tag sedan vi tittade till Gerillakriget nu så varför inte ta nya tag med den här aktiviteten, snyggt och enkelt paketerad också.

Gerillagenierna som är avsändare för den här aktiviteten heter Global Angels och uppgiften var att lösa ”Everyone helps someone nearby, not everyone helps someone far away.” och jag tycker man gör det riktigt bra här. Mer kring bakgrunden som man ska känna till är att det här var en tävling från reklam-Meckat nere i Frankrike. Uppgiften var att lösa ovanstående problemrad med hjälp av en Nokia N8, och inte på mer än 60 sekunder.

Vann gjorde alltså bidraget ovan med den enkla och briljanta lösningen att tappa ut varor på marken mitt framför förbipasserade främlingar. När man fått hjälp att samla ihop sakerna fick de gladeligen ta emot en uppmaning om att också hjälpa personer långt borta, signerat Global Angels.

Så enkelt och så briljant. Kan man tycka! Men givetvis har Marketainment-bloggen tänkt ytterligare ett varv. Det är lätt att bli exalterad och förblindad om man inte sätter på sig de kritiska glasögonen också.

http://ak.c.ooyala.com/dtcWhvMjqZid3Y3ScOIGRUIu0jgHYR4G/FyuMU1tALIV5FQGn5hMDoxOm9rO7eyCb

Det finns ett litet problem och även om jag älskar idén och genomförandet så når inte den här kampanjen upp till full pott i Gerillakriget av en enkel men grundläggande anledning: Jag tror inte fullt ut på att förändra beteenden hos människor på det här sättet genom att få dem att må lite, lite dåligt – att väcka skuldkänslor. Tänk er själva att precis efter att du hjälpt en främmande person – känner dig lite nöjd, glad och stolt -  så kommer någon och trycker ner dig med att du inte hjälper ännu fler. Nu överdriver jag självklart en smula men den här känslan av att få känna sig duktig ska inte underskattas. ”Var det tacken?” är inte den första känslan jag skulle vilja förmedla men som jag tror många känner.

Nu är lösningen bra ändå men som sagt, inte full poäng i min bok. Fast tre av fyra i Gerillakriget är inte fy skam det heller!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>