Gerilla #3: Unicef Dirty Water

För att ge lite annat perspektiv efter vistelsen i Holland är det dags att titta till den tredje aktiviteten i Gerillakriget. Den här gången beger vi oss över Atlanten och ställer oss mitt i New York. Om jag är korrekt underrättad är klockan tillbakavriden ungefär två år och så här såg det ut:

För er som inte orkar ta er tid att klicka och spela det här fantastiska klippet kan jag berätta att Unicef gjorde en gerilla-aktivering i linje med Tap Project, som är ett av organisationens större koncept. Syftet är att samla in pengar för att fler människor runt om i världen ska få något så enkelt som rent vatten – förmodligen den flytande vara som kan konkurrera med olja om det mest efterfrågade du kan tappa på kran.

Det man gjorde var att ta det vatten som miljontals människor varje dag dricker och ta in det till andra människors verklighet, möta dem i vardagen. Skillnaden blir ofattbart stor – och inte minst tydlig – vilket givetvis gör att PR-värdet blir enormt. Att sälja smutsigt vatten för en dollar och ingen kan tänka sig att dricka det ger svart på vitt vilken verklighet vi lever i. Buzzet blev gigantiskt och det är en av de mest välkända gerillakampanjerna som gjorts.

När de största nyhetskanalerna i USA plockar upp något så får man säga att man lyckats ”ganska” bra med helheten. För det är inte så att en bra kampanj eller idé alltid säljer sig självt utan det måste till en drös med slipade PR-konsulter för att sälja in pressreleaser och underrätta rätt journalister. Och trots det är det inte alltid man lyckats, som så mycket annat handlar det så klart om timing. Att det är en välgörenhetsorganisation som är avsändare gör det hela givetvis mer lättarbetat men det finns inga öppna mål när vi pratar om kommunikation. Lobbyverksamhet är en stor del i marknadsföring och så också i den del vi kallar för gerilla, vare sig man vill det eller inte.

Unicef har gjort ett fantastiskt jobb och ”Dirty Water” är ett klockrent best case som jag använt i mina föreläsningar och som jag kommer fortsätta att plocka fram. I Gerillakriget blir det maxbetyg: Fyra av fyra att fira!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>